Yamaha MT-07 2021

Yamaha MT-07 je rozhodne motorka dvoch tvárí. Častokrát o nej počúvame ako o perfektnej motorke pre začiatočníkov, ale dokáže poskytnúť dostatok zábavy a výkonu aj pokročilým jazdcom? Ak chcete skrátenú odpoveď – URČITE ÁNO! V prípade, že Vás zaujímajú detaily, odporúčam čítať ďalej.

MT-07 2021 vo farbe Tech Black

Z pohľadu zmien pre rok 2021, to nie je žiadna nálož nových technológií, ale Yamaha predsa len pár zmien priniesla. Prvou viditeľnou hneď ako sa k motorke priblížite, je zmena dizajnu, ktorá priniesla hneď niekoľko čŕt, ktoré jasne a zreteľne ukazujú príslušnosť k celému radu MT pre rok 2021. Asi najviac diskutovanou zmenou je zmena predného svetlometu. Otvorene sa priznávam, bol som jeden z tých, ktorí to považovali za nie úplne ideálny dizajnový krok. Akoby bolo v jeho hornej časti niečo nedokončené, na čiernom plaste doslova kričali štyri strieborné skrutky a hneď mi napadlo že je „na rane“ aj displej, ktorý sa stane zrejme hromadným pohrebiskom rôzneho hmyzu, ktorého bude lákať silný LED svetlomet (ktorý by sa dal úplne v pohode použiť pri projekcii na oblohu v jednom z filmov o Batmanovi). Každopádne, moje obavy sa rozsypali ako domček z karát hneď ako som si otvoril Yamaha Configurator a pridal si k MT-07 štítok z originálneho príslušenstva. Práve ten bol pre mňa tou pomyselnou bodkou v prepracovanom dizajne „nula sedmičky“ na rok 2021. Pozitívne hodnotím aj svetlá použité ako denné svietenie, ktoré vytvárajú svetelný podpis celej rady MT. Je to taká drobnosť, ale práve tu majú dizajnéri rôznych značiek možnosť realizácie a pridania niečoho unikátneho, charakterizujúceho. V Yamahe, aspoň podľa reklamných materiálov, sa rozhodli urobiť svetelný podpis do tvaru písmena Ypsilon. Ak ste ho tam našli, dajte vedieť 🙂 Každopádne, dizajnovo je MT-07 určite evolúciou predošlej generácie aj vďaka ostrejším hranám viditeľným najmä na nádrži, ktoré ešte viac podčiarkujú celkový charakter motorky, ktorá je vstupenkou do triedy Hyper Naked.

MT-07 dostala pre rok 2021 ostrejšie línie
Nový inverzný LCD displej

Inováciou prešiel aj predný LCD displej, ktorý je pôvodom z modelu Tracer 7 a obsahuje všetky dôležité informácie. Zobrazuje prehľadne rýchlosť, otáčky a zaradený prevodový stupeň plus nejaké tie doplnkové údaje ako ukazovateľ stavu paliva v nádrži, teplotu, spotrebu… Displej je inverzný, a to znamená lepšiu čitateľnosť napríklad pri ostrom slnku.

Motor v MT-07 je stále ten istý – dvojvalec s označením CP2 (crossplane) ktorý možeme nájsť aj v modeloch Tracer 7 resp Tenere 700. Má obsah 689 centimetrov kubických a prináša výkon 54 kW pri 8 750 ot./min. Maximálny krútiaci moment je
67 Nm pri 6 500 ot./min. Tieto údaje vyzerajú byť na papieri o niečo slabšie ako pre staršiu generáciu (o 1 kW a 1Nm) ale pri jazde to samozrejme nie je vôbec poznať. V úvode som spomínal, že je to motorka dvoch tvárí a zvlášť to platí, keď sa bavíme o motore, resp. o výkone, ktorý dodáva a akým spôsobom. V rozmedzí 3000 – 4500 otáčok je to taký vlk, ktorý drieme v baránkovom rúchu. Motor si ide veľmi kultivovane s akceptovateľným zrýchlením. Ideálne pre tých, ktorí si zvolili MT07 ako svoju prvú „veľkú mašinu“. Nad 4500 otáčok ale začína festival zábavy, ktorý si dokážu užiť aj skúsenejší jazdci. Motor ide do vyšších otáčok s veľkou ochotou a zastaví sa až niekde tesne za 9000 ot./min. Skvelé! A spotreba? Tá bola počas testu zhruba na úrovni okolo 4.3 – 4.4 litra na 100 km.

Zdroj zábavy – motor Crossplane 2 – 689cc

Čo sa týka samotnej jazdy, model 2021 priniesol zmeny v ergonómii riadidiel, ktoré boli zúžené a v dĺžke predĺžené o 15 mm na každej strane. Sedadlo je stále vo výške 805 mm ako pri predchádajúcom modeli. „Jazdecký trojuholník“ – stupačky, riadidlá a sedadlo vytvárajú športovo-relaxačný posed/pocit z jazdy. Váha nie je na predných rukách, ale pri jazde cez serpentíny si to dokáže užiť aj športovo orientovaný jazdec. Sedadlo je pri nádrži celkom úzke takže na zem nebudú mať problélm dočiahnuť ani tí nižší jazdci. Zároveň je sedlo pomerne dlhé a v zadnej časti aj široké a nie je problém meniť posed počas jazdy tak, aby to vyhovovalo pri jazde na pohodu aj pri rezaní zákrut. Pri vyšších rýchlostiach je trochu cítiť absenciu predného štítu, hlavne nad 120 km/h. Je to skrátka stále „naháč“ a na diaľkové trasy budú zrejme vhodnejšie motocykle, no čo ma veľmi prekvapilo, bola stabilita motorky. Rozvor kolies je 1400 mm, čo je na papieri celkom kompaktný údaj, ale v praxi sa to správa veľmi stabilne. Vpredu je použitý rozmer kolesa 120/70 R17 a vzadu 180/55 R17, čiže taký štandard triedy (rovnaký ako napríkald Honda CB 650R). Váha je 184 kg (pohotovostná hmotnosť), pričom objem nádrže je z toho 14 litrov! A presne tak aj motorka pôsobí. Neskutočne ľahkým a hravým dojmom. Veľmi dôležitou a vítanou zmenou v rámci podvozku je nárast priemeru predných brzdových kotúčov o 16 mm z 282 mm na 298 mm. Toto sú podľa mňa oveľa dôležitejšie a funkčnejšie zmeny ako napríklad strata jedného kilowatu vo výkone.

MT-07 2021

MT-07 je motorka, ktorá je perfektným spoločníkom na každý deň. Rátajte ale s tým, že cesta z bodu A do B, ktorú na nej absolvujete, sa Vám môže vo finále celkom natiahnuť ak máte popri ceste nejaký horský prechod alebo cesty so zaujímavými zákrutami. Zažijete na nej kopec zábavy a z jazdeckého pohľadu si ju dokáže určite užiť ako začiatočník (dá sa obmedziť aj na 35 kW a A2), tak aj niekto skúsenejší, kto z nej ten výkon dokáže poriadne vyžmýkať až na maximum.

Cena Yamahy MT-07 je pre rok 2021 nastavená na 6.590 eur v základe. Myslím, že je veľmi férová z pohľadu toho, čo motorka ponúka, akú má výbavu a ako sa nej jazdí. Hlavne by som opätovne vyzdvihol motor a jeho charakteristiku. To je asi najsilnejšia stránka tejto motorky. Dizajn je vždy subjektívna vec, ale Yamaha má veľmi širokú ponuku originálneho príslušenstva, pomocou ktorého sa dá motorka prispôsobiť aj po dizajnovej stránke. Farebné kombinácie sú v ponuke nasledovné: Tech Black (čierna), Icon Blue (typická „yamahácka“ modrá) a Storm Fluo (sivá s červenými doplnkami).

Kompletná fotogaléria: