Yamaha MT-09 SP – Chuligán

Nedávno, keď som testoval športovo-cestný Tracer 9, pozeral som do histórie a spomínal som model na TDM 850 / 900 pri ktorom sa začala písať história danej kategórie. Pri modeli testovaní modelu MT-09 mi okamžite prebleskla spomienka na radu XJ na ktorú mám krásne spomienky kedže to bola pred takmer 20-timi rokmi moja vstupenka do sveta „veľkých“ motocyklov. Tí skôr narodení si budú pamatať najmä klasické tvary, trubkový rám a štvorvalcový motor s veľmi príjemným priebehom výkonu. 900-vka sa na rozdiel od 600-ky robila len do roku 2003 (XJ 600 bola inovovaná a vyrábala sa až do roku 2015) a potom nastalo na poli 900-vkových naháčov od Yamahy ticho. V roku 2014 však prišla nová trieda MT ktorá okrem 600-vky priniesla aj výkonovo silnejšiu 900-vku. Presnejšie povedané, v tom čase novinka MT-09 mala objem motora 847 kubíkov a nový trojvalcový motor s technológiou crossplane. Bola konkurenciou hlavne pre modely ako Kawasaki Z900, Triumph Speed Triple prípadne pre taliansku MV Augustu 800. Prvý upgrade dostala MT-09 v roku 2017 a zahŕňal najmä nastaviteľný podvozok, antihoppingovú spojku a LED osvetlenie. V roku 2020 bola predstavená v poradí tretia verzia modelu vrátane verzie SP. A práve tú som dostal na test.

Nová MT09 vo verzii SP

Ale pekne po poriadku. Modelový rok 2021 dostal zväčšený objem motora. Z pôvodných 847 kubíkov narástol na 890 centimetrov kubických. To prinieslo aj zvýšenie výkonu na 87,5 kW resp. 119,0 k pri 10 000 ot./min (z 84,6 kW resp. 115PS pri 10,000 ot./min.). Narástol aj krútiaci moment, z pôvodných 87,5 Nm pri 8500 ot./min na 93,0 Nm pri 7 000 ot./min. Pri takto výkonnom stroji je už ale ťažké povedať, či je tento nárast citeľný. Asi by viac ukázalo priame porovnanie v rovnakých podmienkach niekde na uzatvorenej trati. Zaujímavejším je ale fakt, že aj napriek zavádzaniu toľko kritizovnej emisnej normy Euro 5 nám Yamaha priniesla inovovaný model ktorý má vyššie výkonové parametre. Celkový prejav motoru je ale kapitola sama o sebe. Motor poskytuje okolo 3000 ot./min už približne 70Nm a ďalší citeľný nárast výkonu nastáva okolo 5500 ot./min. Celkovo ale motor zrýchluje veľmi plynulo a pri poriadnom dynamickom zrýchlení akoby absolútne nestrácal dych. Skrátka ide a ide a ide … Ovládanie plynu je veľmi citlivé a presné a nekoná sa žiadne „poskakovanie“. Použitie quickshiftera celý tento zážitok z jazdy ešte viac podčiarkuje. Podradiť pomocou quickshifteru o 1, 2 prípadne tri stupne pred zákrutou a následný rýchly výjazd z nej vďaka poriadnemu krútiacemu momentu je silno návyková vec.

Za dvoma magickými písmenami SP sa skrýva skratka „Sport production“ a táto zahŕňa doplnkovú výbavu ktorá robí eMTéčko ešte športovejšou motorkou s prémiovými komponentami. V prvom rade sa jedná o kompletne nastaviteľný podvozok pozostávajúci z prednej plne nastaviteľnej vidlice Kayaba ktorá ponúka samostatné tlmenie pri vysokých a nízkych rýchlostiach a zadný tlmič od Ohlinsu kde sa dá jednoducho nastaviť predpätie prípadne odskok. Podvozok je na kvalitných cestách naozaj ukážkový a každý prejazd ostrejšou zákrutou určite vyčarí úsmev na tvári. Istota s akou sa tento malý chuligán vrhá do zákrut akoby miestami popierala zákony fyziky. Motorka je v náklonoch stabilná aj pri vyšších rýchlostiach. Podvozku sekundujú samozrejme aj kvalitné radiálne brzdy so štvorpiestikovými strmeňmi a kotúčmi o priemere 298 mm vpredu a jednokotúč o priemere 245 mm vzadu. Brzdy sa dávkujú veľmi presne a ich účinok je viac než dostatočný.

MT-čko má jeden 3.5 palcový plnofarebný LCD displej na ktorom sa zobrazujú všetky dôležité informácie vrátane rýchlosti, otáčok (farba sa mení pri stúpaní resp klesaní), zaradeného prevodového stupňa, teploty vody, oleja a tiež informácie o zvolenom jazdnom režime. Pri modeli Tracer 9, kde sú tieto displeje v podstate dva som spomínal že v jednom z nich by som privítal navigáciu resp. zrkadlenie obrazu napríklad cez CarPlay alebo AndroidAuto. Tu to ale vôbec nie je potrebné pretože motorka poskytuje toľko adrenalínu a emócií pri jazde, že akékoľvek zobrazené údaje majú len doplnkový resp. informatívny charakter.

MT-09 je vybavená 6-osovou inerciálnou jednotkou ktorá zabezpečuje neustále meranie niekoľkých parametrov vďaka ktorým potom umožňuje nastavenie celkovo štyroch jazdné režimy, tri režimy kontroly trakcie (+ vypnutie), reguláciu zdvíhania predného kolesa pri akcelerácii a systém náklonového ABS umožňujúceho bezpečné zastavenie s použitím systému ABS aj v zákrutách. V prípade že sa jazdec rozhodne vypnúť trakčnú kontrolu úplne, spolu s ňou ostanú vypnuté aj systémy LIF (zdvíhanie predného kolesa) a SCS (systém riadenia sklzu).

Cena „klasického“ MT-09 začína na 9.090 €. Za túto cenu dostane kupujúci už v základe perfektne postavený motocykel. Fajnšmerkom ktorí vedia oceniť kvalitné komponenty a dokážu nastaviť podvozok k dokonalosti odporúčam aby si priplatili 1.600 € za model SP. Okrem kombinácie podvozkových komponentov KYB a Ohlins dostanú aj ďalšiu doplnkovú výbava (farebné lakovanie, tempomat, kyvka z brúseného hliníku a sedlo s dvojitým prešitím, predná vidlica potiahnutá materiálom DLC (diamond-like carbon)). K dispozícii je aj niekoľko farebných kombinácii: Storm Fluo (sivo-červená), Icon Blue (modro-strieborná), Tech Black (čierna) a pre model SP Icon Performance (strieborno-modro-čierna).

Kompletná fotogaléria: